Předplatné

Rok ztrát a nálezů

Chvilková nálada, vrtoch – to jsou synonyma, která ke slovu rozmar uvádí František Trávníček ve Slovníku jazyka českého. Rozmarný je pak ten, kdo má rozmary, a proto často mění nálady. V přeneseném významu je to ten, kdo je zábavný, a kdo tedy vytváří především dobrou náladu. A právě proto máme v oblibě rozmarné příběhy a historky. Naproti tomu Václav Machek ve svém Etymologickém slovníku jazyka českého dokládá vývojovou příbuznost s polským adjektivem rozmarzony, které znamená roztoužený, snivý, ale i nyvý, teskný, neboť rozmarzyċ znamená v polštině roztesknit. Pestrá škála významů, které toto slovo v sobě skrývá, od bezstarostného veselí až k nostalgickému smutku, nás inspirovala k názvu nové sezony. Hrdinové her, které jsme pro Vás vybrali, jsou totiž v takovéto škále jako doma.

Prvním titulem, který uvedeme, bude dramatizace jediného zcela zachovaného starověkého románu. Zlatý osel, jak se tento román ze 2. st. n. l. často zkráceně nazývá (původní název je Metamorphoses sive Asinus aurelus, Proměny čili Zlatý osel), líčí neuvěřitelné příhody zámožného mladíka Lucia, který se díky své touze po rozmarných dobrodružstvích proměnil v osla. Vlastní vyprávění je přerušováno vloženými příběhy jiných postav, Luciův příběh je tedy rámcem pro množství drobnějších příběhů, přičemž tím nejdelším a nejdůležitějším je mýtus o Amorovi a Psyché. Vložení tohoto mýtu není bezúčelné, protože Psyché má s Luciem mnoho společného – těžké zkoušky, jimiž procházejí, jsou trestem za zvědavost a marnivost. Lucius pak v závěru, díky zasvěcení bohyni Isidě, získává svou původní podobu. Autorem románu je platónský filozof Lucius Apuleius, autorem dramatizace je významný český divadelník Jiří Pokorný, který hru bude také režírovat a jehož Zabiják Joe patří k nejúspěšnějším titulům našeho repertoáru.

Následovat bude komedie Kočka v oreganu (Invincible) současného britského dramatika Torbena Bettse. Hra se stala hned po své londýnské premiéře v roce 2014 diváckým hitem a provázely ji i stejně nadšené recenze. Velkoměstští intelektuálové Emily a Oliver se přestěhují z Londýna do levnějšího domu na severu Anglie, aby měli blíž ke „skutečným lidem“. Ty ve hře zastupují jejich sousedé, manželé Alan a Dawn, kteří však namísto diskuzím o politice a umění dávají přednost fotbalu a popíjení plechovkového piva. Tento střet dvou odlišných kultur nezůstane bez následků a poznamená všechny zúčastněné. Hra má i svou temnou, tragickou linku, která reflektuje i ty méně veselé aspekty naší doby. V režii Petra Svojtky se tak můžete těšit na chytrou konverzační komedii, která dokáže sdělit i leccos podstatného o světě, ve kterém žijeme.

Jako třetí titul uvedeme jeden z nejslavnějších příběhů evropské literatury v dramatizaci předního světového filmového režiséra. Dostojevského Zločin a trest přepsal Andrzej Wajda do podoby komorní divadelní hry, soustředěné k základním tématům předlohy. Tím prvním je odhalování vraždy lichvářky a její sestry, které se odehrává v napínavých dialozích Raskolnikova s vyšetřovatelem vraždy Porfirijem Petrovičem, jenž si s Raskolnikovem pohrává jako kočka s myší. Druhým tématem je pak morální očista, kterou podstupuje Raskolnikov inspirovaný třetí hrdinkou této dramatizace Soňou Marmeladovovou. Rodion Raskolnikov, který je z finančních důvodů donucen přerušit studium práv na univerzitě, si v jednom ze svých melancholických stavů, kdy ve svém nuzném bytě přemýšlí o nespravedlnosti světa, vytvoří teorii o jakémsi „právu na zločin“. To znamená, že lidé „výjimeční“ by mohli v zájmu společnosti beztrestně páchat zločiny. Jak svůdné jsou takovéto úvahy a kam až dovedou člověka zavést, Vám naši herci předvedou v režii André Hűbnera-Ochodla, jehož inscenace se pravidelně objevují na našem repertoáru (Jubileum, Šťastné dny, Bílý muž a Rudá tvář, Divadelník).

Celou sezonu pak uzavře slavný Konec hry Samuela Becketta. Toto v pořadí druhé Beckettovo drama (tím prvním bylo neméně slavné Čekání na Godota) při své premiéře v roce 1957 silně otřáslo tradičním divadlem, ale dnes je již klasickou součástí světového repertoáru. Podobně jako v Godotovi příchod, vKonci hry zase konec by měl přinést alespoň nějakou změnu v životech postav živořících v jakémsi bezejmenném časoprostoru. Beckett vytvořil postapokalyptický obraz dožívání posledních lidí v pustině zdevastovaného světa. Co lidského má ještě hodnotu, co má smysl udržovat, když prožíváme poslední dny lidstva bez naděje na budoucnost? Na tyto zásadní otázky se pokusí nalézt odpověď inscenace uměleckého šéfa Arény Ivana Krejčího.

Vážení diváci, věříme, že si z naší nabídky vyberete a že i v nové sezoně 2019/20 s námi zůstanete v dobré společnosti.

Tomáš Vůjtek, dramaturg Komorní scény Aréna

dále
zabalit

premiéry

skupina p
premiéra je jen jedna!
čtyři výjimečné večery ve společnosti tvůrců

karpatský thriller

eugen gindl

macbeth

william shakespeare

pan ein a problém požární bezpečnosti

viktor šenderovič

komáři

lucy kirkwoodová

říjen 2020 – červen 2021, hrací dny jsou převážně soboty, cena 1400 kč

trvalky

skupina a
pět ověřených titulů našeho repertoáru

tři sestry

anton pavlovič čechov

zlatý osel

lucius apuleius

kočka v oreganu

torben betts

zločin a trest

fjodor michajlovič dostojevskij – andrzej wajda

konec hry

samuel beckett

říjen 2020 – červen 2021, hrací dny jsou úterky a pátky, cena 1200 kč / senioři a studenti 800 kč

novinky

skupina b
uvidíte naše čtyři nejčerstvější inscenace

konec hry

samuel beckett

karpatský thriller

eugen gindl

macbeth

william shakespeare

pan ein a problém požární bezpečnosti

viktor šenderovič

říjen 2020 – červen 2021, hrací dny jsou pondělky, středy, čtvrtky, pátky a neděle
cena 960 kč / senioři a studenti 640 kč

srdcovky

skupina s
pětkrát, na co chcete a kdy chcete!

říjen 2020 – červen 2021, cena 1200 kč / senioři a studenti 800 kč

novoroční

skupina n
darujte čtyři večery v divadle!
vzpomínky na ně vám vydrží dlouho

zlatý osel

lucius apuleius

kočka v oreganu

torben betts

zločin a trest

fjodor michajlovič dostojevskij – andrzej wajda

konec hry

samuel beckett

leden 2021 – červen 2021, hrací dny jsou středy a neděle, cena 960 kč / senioři a studenti 640 kč

repertoár 2020/2021

obraz

yasmina reza / vojtěch štěpánek

tři sestry

anton pavlovič čechov / ivan krejčí

zabiják joe

joe tracy letts / jiří pokorný

komiks

viliam klimáček / tomáš dianiška

divadelník

thomas bernhard / andré hübner-ochodlo

mandragora

niccolò machiavelli / ivan krejčí

zimní slunovrat

roland schimmelpfennig / adam svozil
a kristýna jankovcová

zlatý osel

lucius apuleius / pavel gejguš

kočka v oreganu

torben betts / petr svojtka

zločin a trest

fjodor michajlovič dostojevskij
andrzej wajda / andré hübner-ochodlo

konec hry

samuel beckett / ivan krejčí

karpatský thriller

eugen gindl / roman polák

macbeth

william shakespeare / ivan krejčí

pan ein a problém požární bezpečnosti

viktor šenderovič / ivan krejčí

komáři

lucy kirkwoodová / kateřina dušková

Bonusy pro předplatitele

50% sleva
na vstupenku na představení dle vašeho výběru

10% sleva
ve vinném sklepě u mostu

10% sleva
v čajovně u sýkorova mostu

Prodej a pravidla předplatného

Sezónní předplatné je v prodeji
od 24. dubna do 15. října 2020

Předplatné Srdcovky a Novoroční prodáváme až do 31. prosince 2020

Cena předplatného zahrnuje šatnu a tištěné programy na všechna představení

Předplatné zatím vyřizujeme pouze on-line. Svou abonentku si můžete vyzvednout na začátku sezóny

Některé předplatitelské skupiny mohou být rozděleny do dvou částí například BPo a BPo2, prosím, sledujte, která je vaše skupina

První představení vaší předplatitelské skupiny může být i o několik měsíců později, a naopak poslední představení i o několik měsíců dříve, než je vymezené časové rozmezí

Jedno abonmá Srdcovky může být na jednom představení využito pouze na jedno místo

Více informací na telefonu 602 702 120 nebo e-mailu pokladna@divadloarena.cz